Gratis verzending Klantenservice Persoonlijk contact Snelle levering
Alle categorieën
Alle categorieën

Reclames met maatschappelijke betrokkenheid tijdens het coronavirus

Het coronavirus zorgt voor onzekere tijden. Niet alleen voor de gezondheid van de mens, maar ook voor bedrijven. Aan de andere kant zorgt het coronavirus ook voor samenhorigheid in de samenleving en daarbij tonen ook veel bedrijven hun maatschappelijke betrokkenheid. In dit blog een overzicht van een aantal bijzondere marketingacties waar bedrijven het goede voorbeeld geven en hun betrokkenheid tonen.

wijziging logo starbucks adviseert mondkapjes

1. Ajax en Feyenoord bedanken het zorgpersoneel

Eind februari kon de klassieker tussen Ajax en Feyenoord, vanwege de opkomst van het coronavirus, geen doorgang vinden. In plaats daarvan hadden ze een bijzondere actie op poten gezet om zorgpersoneel te bedanken voor hun inzet. De topclubs sloegen de handen in elkaar en reden met een billboard langs ziekenhuizen in Rotterdam en Amsterdam. “Hand op hand voor onze dapp’re strijders in de zorg”, stond daarop geschreven, met daaronder de logo’s van beiden clubs. Een prachtige boodschap van de doorgaans aartsrivalen.

2. Stay Home of the whopper

De uiting "Home of the Whopper" van de Burger King is even verleden tijd. Toen werd aangekondigd dat de restaurants gesloten moesten worden, besloot Burger King daar sterk op in te haken. "Home of the Whopper" werd omgetoverd "Stay Home of the Whopper", met de oproep om vooral thuis te blijven. Een mooi voorbeeld waarbij het bedrijf van ondergeschikt belang is. Later werd besloten om het afhalen van eten bij restaurants weer mogelijk te maken en de drive-thru’s van Burger King weer beschikbaar te stellen.

3. Starbucks past het logo aan en adviseert mondkapjes

Toen in China het coronavirus uitbrak, besloten grote winkels al snel de deuren van hun filialen te sluiten. Dit gebeurde later ook bij winkels in Europa. In beide gevallen probeerde winkels, vaak tegen beter weten in, om zo lang mogelijk open te blijven, maar mensen wel te waarschuwen voor de gevaren van covid-19. Neem bijvoorbeeld Starbucks, waarbij de bekende zeemeermin uit het logo werd voorzien van een mondkapje. Uiteindelijk werden bedrijven vanuit de overheid gesommeerd om de deuren te sluiten.

Dit artikel gaat verder onder de aanbevelingen.


Misschien vind je dit ook leuk om te lezen?


  • maatregelen coronavirus Welke maatregelen treffen wij vanwege het coronavirus?
  • tassen met opvallend design Deze opvallende tassen genereren een groot bereik

4. Nike maakt statement en tovert Swoosh om tot mondkapje

Toen ook grote sportevenementen werden afgelast kwam ook Nike met een sterk statement: "If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance" met daaraan toegevoegd "Play inside, play for the world". Nike vraagt niet zozeer aandacht voor het eigen merk, maar voor het belang van binnenblijven. Ook de bekende slogan "Do the right thing" sluit mooi aan bij deze uiting. De Swoosh als mondkapje maakt de boodschap compleet. Just wear it!

5. IKEA komt met de Stay Höme handleiding voor de thuisblijvers

Ook IKEA moest noodgedwongen haar deuren sluiten. De beperkende maatregelen zorgden voor meer bezoekers in plaats van minder, en dat is niet de bedoeling. Om de mensen thuis te vermaken heeft IKEA een typische handleiding gemaakt en een productnaam bedacht: 'Stay Höme'. Bij deze creatieve marketing-uiting is een vertaalslag gemaakt van business naar boodschap, uiteraard in de bekende huisstijl van IKEA. Je hebt alleen een sleutel, een slot en 100 rollen toiletpapier nodig om de instructies te volgen. Succes en Stay Höme!

6. McDonald's doet ook aan social distancing

Ook restaurantketen McDonald's neemt wereldwijd maatregelen tegen het coronavirus. In een paginagrootte advertentie in diverse dagbladen roept de fastfoodketen gasten om thuis te blijven of om te kiezen voor McDrive en McDelivery. De restaurants zijn wel geopend, maar de boodschap 'social distancing' is daar leidend. Om de boodschap kracht bij te zetten besloot de marketingafdeling een aangepast logo de wereld in te slingeren waarbij de Gouden Bogen een stukje uit elkaar staan.

7. Pornhub leeft mee met de thuiswerkers

Veel bedrijven bieden hun producten tijdelijk gratis aan of maken een mooi gebaar ter ondersteuning van de Covid19-bestrijding. Door de coronacrisis kijken thuiswerkende Nederlanders meer porno dan normaal en daar speelt Pornhub slim op in. Je kunt nu gratis gebruik maken van de volledige dienstverlening, dus ook van premium video's waar normaal gesproken een betaald abonnement voor nodig is. De boodschap mag duidelijk zijn.

Hopelijk heeft dit blog met voorbeelden van reclame-uitingen voor positiviteit en/of creativiteit gezorgd. Weet je nog leuke aanvullingen? Laat het weten!

‹ Meer blogartikelen

Meer blogartikelen

  • generatie babyboomers Babyboomers & marketing
    (infographic)
  • emoticons marketing communicatie Creatief gebruik van emoticons in marketingcommunicatie

Gerelateerde producten

  • Opvouwbare tassen
    Opvouwbare tasjes
  • Winkelwagenmuntjes
    Winkelwagenmuntjes
  • Kerstballen
    Kerstballen
scroll top arrow
Chat
Contact
Menu
Bel
Terug