4.8 /5
van
22 reviews

Babyboomers en marketing Anno 2018

Babyboomers zijn een interessante doelgroep voor marketeers. De groep groeit hard, is jong van geest en is steeds meer online actief. Bovendien hebben zij veel geld te besteden. En dat biedt kansen voor marketeers. Anno 2018 blijkt echter dat marketeers zich nauwelijks richten op babyboomers. De tijd dat 65+'ers alleen interesse hadden in hoortoestellen en gezondheidsproducten is namelijk voorbij. Hoe kunnen marketeers babyboomers bereiken? Wij vertellen aan de hand van een infographic.

Maak kennis met de generatie babyboomers

In de periode 1946–1955 zijn in ons land 2,4 miljoen kinderen geboren. Hen rekenen we tot de generatie babyboomers. De gevolgen van die enorme geboortegolf waren verreikend: van overvolle scholen in de jaren vijftig tot een grote toestroom naar de arbeidsmarkt en uiteindelijk ook een grote uitstroom vanwege de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar. Met een verhoging van de AOW leeftijd tot gevolg.

Babyboomers zijn springlevend

Babyboomers zijn springlevend. De groep is groot en groeit steeds maar door. Bovendien is ook de levensverwachting de afgelopen decennia sterk toegenomen. De huidige levensverwachting is ruim 85 jaar tegenover 82 jaar in 2000.

Ook zijn babyboomers welvarend en vermogend. In deze fase verdienen zij naar verhouding veel en hebben zij vaker dan gemiddeld een groot vermogen. Het vermogensaandeel van de gehele groep ligt op 28%. Ook de uitgaven van deze groep is bovengemiddeld (9%+) en dat maakt ze interessant voor marketeers.

Artikel gaat onder de infographic verder.


In cijfers: marketing en babyboomers zijn nog geen gelukkig huwelijk

Vast een doelgroep waar marketeers iets mee doen, zou je dan denken. Maar het tegendeel is waar, want uit onderzoek blijkt dat slechts 5% van de marketeers zich met reclame-uitingen richt op de groep babyboomers. Bovendien voelt ruim 8 op de 10 babyboomers zich niet aangesproken door huidige marketingactiviteiten. Een veel gehoord argument is dat zij vinden dat marketing gericht is op jongeren. Genoeg ruimte voor verbetering, zo lijkt het.

Babyboomers zijn steeds meer online

Dat ook de oudere generatie steeds meer online is, is geen wonder. Vooral Facebook is enorm populair bij 76% van de babyboomers. Een belangrijke reden is dat familie, waaronder kinderen en kleinkinderen, daar actief is.

De grootste groei zit hem de afgelopen jaren in het smartphonegebruik onder babyboomers. Tegenwoordig heeft ongeveer 70% een smartphone tegenover 57% in 2016. Van deze smartphone gebruikers is ook bijna 75% actief op WhatsApp.

Hoe zijn babyboomers te bereiken?

De groep is groot, groeit, leeft, spendeert en is online actief. Allemaal positieve signalen om marketingactiviteiten in te richten op babyboomers. Maar dan is het wel handig om te weten hoe de groep bereikt kan worden. Een aantal tips om babyboomers te bereiken:

1. Babyboomers zijn jong van geest. Ze voelen zich gemiddeld 10 jaar jonger dan dat ze daadwerkelijk zijn. Benader ze niet als oudjes of op basis van leeftijd, maar vanuit hun (gewenste) jongere imago en levensstijl.

2. Ze zoeken manieren om een gezonde, actieve en energieke levensstijl te kunnen behouden. Advertenties die zich richting op deze levensstijl kunnen op meer respons rekenen.

3. Babyboomers zijn steeds meer online. En dit zorgt ervoor dat het voor bedrijven tegenwoordig ook heel goed mogelijk is om oudere doelgroepen via kanalen als WhatsApp en Facebook te benaderen.

4. Babyboomers hechten veel waarde aan communicatie, in de vorm van persoonlijke aandacht en begeleiding. Als de groep goed benaderd wordt, dan kunnen zij zeer loyale klanten zijn. Maak het ze gemakkelijk en help ze waar mogelijk.


‹ Meer blogartikelen

Meer blogartikelen

Gerelateerde producten