Creatief gebruik van emoticons in marketingcampagnes

We kunnen bijna niet meer zonder emoticons en emoji's in onze communicatie. Ooit vooral gebruikt op MSN, maar tegenwoordig ook populair in de privé en marketingcommunicatie. Ze worden niet alleen gebruikt in e-mails of webcare conversaties, maar steeds vaker ook in marketingcampagnes. Hieronder hebben wij een aantal creatieve voorbeelden op een rijtje gezet. Wat vind jij van het gebruik van emoticons in marketingcommunicatie?

1. IKEA heeft haar eigen emoticons pakket

IKEA beweerd dat mannen en vrouwen beter met elkaar zouden kunnen opschieten als ze meer emoji's gebruiken in hun communicatie. Om die reden introduceert IKEA haar eigen emoticons: het communicatiemiddel voor meer liefde en begrip bij je thuis. De emoticons worden ook in de applicatie gebruikt om productgroepen te categoriseren. Het is wachten op het moment dat de emoticons ook in de fysieke winkels te zien zijn, zodat producten nog sneller zijn terug te vinden in de applicatie.

2. Netflix communiceert nieuwe series met behulp van emoticons

Netflix, wie gebruikt het niet? Ze zijn ijzersterk in het produceren van content en dan bedoelen we niet alleen de bingewatchen waardige series. In hun online communicatie zetten ze regelmatig emoticons in om de kijker uit te lokken tot interactie en hun boodschap extra kracht bij te zetten. Dat ze niet bij elk bericht van deze streamingdienst ingezet worden is erg sterk, want zo houden de emoticons hun kracht en toegevoegde waarde én gaat het niet vervelen.

3. Bij Domino's bestel je een pizza door een 🍕 te tweeten

Ook pizzaketen Domino’s speelt handig in op het gebruik van emoticons. Een pizza bestellen was al erg makkelijk, maar Domino’s gaat nog een stapje verder. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter account een 🍕 te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Tenminste als je je Twitter account koppelt aan je Domino’s profiel. Deze functie is helaas (nog) niet in Nederland uitgerold.

4. Bol.com stelt klanten een vraag en creëert interactie

Bol.com beheerst ‘de taal van de emoticons’ tot in de puntjes. In hun communicatie met de consument zetten ze de emoticons, afhankelijk van het social media platform, op verschillende manieren in. Op Instagram voegen ze bijvoorbeeld context toe aan het bericht. Op Facebook en Twitter geven ze een emotie weer of zetten ze een bepaalde toon. Er wordt ook regelmatig ingespeeld op de actualiteit, zoals Valentijn, waarbij humor in de boodschap wordt verwerkt. Heb jij al een cadeautje gekocht voor Valentijn?

5. McDonald's verplaatst zich in de emotionele automobilist

Good Times at McDonald's zo luidt de emoticons campagne die uit maar liefst 5 verschillende versies bestaat. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald's `opgelost`. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg. We’re lovin it! De campagne bedoelen we dan natuurlijk! 😏

6. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek

Een bedrijfspagina kan veel volgers hebben maar weinig likes op berichten. Dit ondervond ook Alpro. Ze bedachten een oplossing: het uitdagen van volgers. Dit kan al simpel door hen een vraag te stellen. De vraag kon beantwoord worden aan de hand van een emoji, welke is geïntegreerd in de like-button van Facebook. Creatief én effectief deze vorm van interactie!

7. Durex stuurt aan op veilige seks met condoom emoticons

In de categorie ‘seksuele voorlichting` heeft condoomfabrikant Durex ook de emoticons gevonden. Durex wil dat mensen op een veilige manier seks met elkaar hebben en communiceren dat via emoticons. De condoom behoort nog niet tot het standaard emoticons pakket, maar Durex stuurt er wel op aan dat deze in de toekomst wordt opgenomen.

8. KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend

Online is KLM inmiddels al legendarisch door hun webcare team dat op amusante, maar correcte wijze hun klanten te woord staat en het is niet zelden dat ze daarbij passende emoticons gebruiken. Ook het team dat verantwoordelijk is voor de online content kan goed uit de voeten met emoticons. Ze zetten ze in om interactie uit te lokken en ter ondersteuning van de boodschap. Het bericht hiernaast kreeg 1000 likes en meer dan 350 opmerkingen. Mission accomplished lijkt ons.

9. WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren

Het WWF startte een Twitter-campagne met 17 emoticons van bedreigde diersoorten. Doneren kon door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met een van de 17 emoticons. Laatstgenoemde optie maakte het mogelijk op een specifiek diersoort te steunen. De donatiekosten bedroegen slechts €0.10 per keer. De Twitter-campagne ontving ongeveer 559.000 vermeldingen en meer dan 59.000 aanmeldingen in de eerste drie maanden sinds de release. Reken maar uit!

10. Verzekeringsdienst Ditzo introduceert Business WhatsApp

WhatsApp, we gebruiken het allemaal om snel, al dan niet vergezeld van emoticons, een boodschap door te geven. Snel iets doorgeven gaat vaak niet op als je belt naar verzekeringsmaatschappij. Uren in de wacht en ellenlange kiesmenu’s later krijg je eindelijk een medewerker aan de lijn. Ditzo speelde handig op die ergernis in en opende een WhatsApp lijn. Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoticons en deze speelt dan ook de hoofdrol in hun campagne om hun nieuwe dienst: “niet in de wacht, maar een WhatsApp”, op de kaart te zetten.

‹ Meer blogartikelen

Meer blogartikelen

  • logo met verborgen boodschap Bekende logo's met een verborgen boodschap
  • babyboomers Babyboomers en marketing anno 2018
    (infographic)

Gerelateerde producten

  • Opvouwbare tassen
    Opvouwbare tasjes
  • Winkelwagenmuntjes
    Winkelwagenmuntjes
  • Kerstballen
    Kerstballen
scroll top arrow